
Ismerd meg Hodlik Annát – a színek mesterét
Színekkel mesél, részletekkel varázsol el. Műhelyéből indult, ma már saját márkát vezet.
Egyre több magyar nő vállán ott egy Hodlik Anna táska – nem véletlenül.
A Csatbolt interjúsorozatának első részében egy olyan alkotót mutatunk be, aki nemcsak színekkel, de gondolatokkal is formálja a hazai táskakultúrát.
Magyar táskatervezők interjú sorozat a Csatboltból - 1.rész
Mióta foglalkozol táskakészítéssel, és hogyan találtál rá erre az útra?
Gyerekkorom óta vonzott a művészet és az alkotás. A középiskolában bőrdíszművesnek tanultam, ott szerettem bele igazán a szakmába. Itt indult a pályám, immár hét éve.
Emlékszel arra a pillanatra, amikor először azt mondtad: „táskát fogok tervezni”?
Mindig a divatszakma érdekelt, sokáig azt hittem, stylistként vagy ruhatervezőként képzelem el magam. Aztán harmadévesként elkészítettem az első táskámat, és rögtön éreztem, hogy a bőr az, ami igazán vonz, illetve a bőr megmunkálása. Innentől kezdve egyértelmű volt, hogy ezzel akarok foglalkozni.
Milyen volt az első saját készítésű táskád?
Az első táskám egy iskolai feladathoz készült, ridikült kellett volna csinálni, de én hátizsákot akartam. Kicseleztem a szabályt: levehető vállszíjakat tettem rá, így hivatalosan ridikül volt, de hordhatóvá vált hátizsákként is. ( Ez az elv lett az alapja annak a fazonnak, ami pár évvel később már a kínálatom részévé vált, és azóta is bestseller, az Átalakítható hátizsák.)
A végeredmény végül egy henger formájú táska volt kecskebőrből, amit kézben és háton is lehetett viselni – egyszer még szeretném ezt a formát újra gondolni, mert ma már jelentősen másképp készíteném el!
Honnan merítesz inspirációt a munkádhoz?
A nagy, nyári és őszi-téli kollekcióimat mindig egy-egy ország vagy kultúra inspirálja – eddig elrepítettem a vásárlóimat többek között Japánba, Velencébe, Amerikába vagy a Francia tengerpartra. Ez egy folyamatosan bővülő sorozat, amiben rengeteg lehetőséget látok még. A kisebb kollekcióknál inkább magyar kézműves hagyományokból indulok ki, mint a kékfestés vagy a Hollóházi porcelán, de sokszor egy-egy konkrét hangulat vagy téma köré is építem őket. Így született idén a Tennis, vagy a Butterfly kollekció.
Melyik a legkülönlegesebb modell számodra? Mesélsz nekünk róla?
Az Átalakítható Hátizsák fazon az egyik legkülönlegesebb számomra. Évekig tervezgettem, de a saját műhelyemben technológiailag nem tudtam volna kivitelezni. Ez lett az első modell, amit már varrodai együttműködésben készítettem el, miután egyedül dolgoztam több mint két évig a kis műhelyemben. Klasszikus formavilág, praktikum és egyedi részletek – különleges elfordítható zár, domborított fogó, állítható vállszíjak – jellemzik.
Technológiailag is szintlépés volt: ez lett az első táskám behajtott alkatrészekkel, hiszen serfelő gép híján, korábban csak vágottszélű, szélfestett munkáim voltak.
Ez a darab pedig már négy éve stabil része a kínálatomnak.
Milyen kihívásokkal találkoztál a márkád építése során?
Az első igazi kihívást az jelentette, amikor rájöttem, hogy az egyedi megrendeléseket már nem tudom egyedül elvégezni – se én, se a műhelyem nem bírtuk a tempót. Ekkor kezdtem el varrodát keresni, viszont szembesültem vele, hogy az ott gyártott táskák költsége jóval magasabb volt, mint amennyiért addig el tudtam adni a saját készítésű darabokat. El kellett döntenem, merre tovább: ha növekedni akartam, nem volt más út, mint a varrodai gyártás.
Hogy a váltás ne legyen túl hirtelen, párhuzamos rendszert alakítottam ki: létrejött a BASIC vonal, amelybe azokat a táskákat soroltam, amiket továbbra is én varrtam, elérhetőbb áron, és mellette elindult a PRÉMIUM vonal, amit már varroda készített, magasabb árfekvésben, részletgazdagabb kidolgozással.
Másfél év alatt fokozatosan növeltem a PRÉMIUM kollekció kínálatát, közben fokozatosan csökkentettem a BASIC vonalat. Végül, több mint ezer saját kezűleg készített táska után, eljött a pont, amikor bezárhattam a saját műhelyemet. Ma már kizárólag varrodákkal dolgozom együtt – ez volt az egyik legnehezebb, de legfontosabb döntés, amit a márka fejlődése érdekében meg kellett hoznom.
Szerinted mitől lesz igazán magas minőségű egy táska? Mire figyeljünk vásárlóként vagy készítőként?
Számomra a minőség a részletekben rejlik. Egy szép mintás bélés, párhuzamos varratok, jól választott anyagok, igényesen kikent szélfestés vagy egy stabilan rögzített vállszíj – ezek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy egy táska tényleg időtálló legyen. Vásárlóként is fontosnak tartom, hogy közelről megnézzük a terméket, mert az apró illesztések, varratok, díszítőelemek mutatják meg az igazi minőséget.
Hogyan segíthetjük egymást alkotóként és vásárlóként? Mit üzennél azoknak, akik sok, olcsó, tömeggyártott táskát választanak a minőség helyett?
Én a tervezői összefogásban hiszek – ez az alapja a saját showroomomnak és a La Dolce Vita Fashion Show-nak is. Különböző területeken alkotó tervezők együtt erősítik egymást, az árukapcsolásban pedig hatalmas lehetőség van. A legjobb ajánlólevél szerintem az, ha egy táskát egy olyan ismerősöd visel, akinek adsz a véleményére – a pozitív tapasztalatai pedig téged is vásárlásra ösztönöznek. Ennél hitelesebb ajánlás nem is kell.
Egy designer termék legnagyobb előnye, hogy egyedi vagy limitált példányszámban készül, így amikor viseled, valóban különleges lehetsz benne. A tömegcikkekkel szemben, amik akár egy belvárosi séta alatt is többször szembejönnek veled, ezek a darabok minőségi alapanyagokból, odafigyeléssel készülnek – és ezt az élettartamuk is bizonyítja.
A ruháid és kiegészítőid téged tükröznek, és mivel te egyedi vagy, az öltözéked is lehet az. Engedd, hogy a valódi személyiséged megmutatkozzon!
Hogyan látod a hazai táska- és divatipar jelenlegi helyzetét? Van elég figyelem és lehetőség a magyar tervezők számára?
Úgy gondolom, hogy a Covid alatt induló #vegyélhazait mozgalom valóban elérte a célját. Rengetegen fordultak akkor a hazai kisvállalkozók felé, és ez a támogatás nem múlt el a járvánnyal – sőt, azóta is sorra nyílnak a designer boltok országszerte. Ma már egyre többen viselik büszkén kedvenc magyar tervezőik darabjait, és ez azt mutatja, hogy a hazai divatnak igenis van helye és jövője itthon.
Milyen terveid vannak a közeljövőre? Dolgozol valamilyen új kollekción vagy különleges projekten?
A tervekből sosem fogy ki az ember – különösen én. Míg épp a nyári kollekción dolgozom, fejben már a jövő nyarat tervezem. De most minden fókusz a következő nagy projekten van: június 11-én érkezik a La Dolce Vita Fashion Show Budára, ami a sorozat eddigi legnagyobb eseménye lesz. Egy fantasztikus ország inspirálta a kollekciót, új fazonokkal, színekkel és mintákkal készülök, és itt mutatjuk be először a legújabb Batz x HA darabokat is. Emellett a HA x Orovica együttműködésünk is színpadra kerül, és sok más magyar tervező is bemutatja újdonságait – érdemes lesz velünk tartani!
Hol találkozhatunk a munkáiddal?
A táskáim személyesen a budapesti Salon 19 Showroomban tekinthetők meg és vásárolhatók meg, de természetesen online is elérhető a teljes kínálat – az aktuális és korábbi kollekciók is felfedezhetők a webshopban. Pár havonta lehetőség van egyedi rendelésre is, ilyenkor a vásárlók saját színeikben álmodhatják meg a kedvenc fazonjukat, amit én örömmel készítek el nekik.
Facebookon a Hodlik Anna Bag oldalon vagyok jelen – fontos, hogy a pink profilképet keressék, mivel sajnos egy éve ellopták az eredeti oldalamat. Emellett az Instagramon és a TikTokon is megtalálható vagyok a @hodlik_anna_bag néven.
Hodlik Anna története jól mutatja, hogy a kreativitás, a szakmai alázat és a minőség iránti elköteleződés milyen messzire viheti azt, aki szívből alkot.
Hamarosan érkezik a következő rész, amelyben újabb alkotót ismerhetsz meg – új ötletekkel, egyedi látásmóddal és inspiráló történettel.